Hemma på semester…

Christer: En lite udda känsla det här att byta stad… Jag börjar känna mig hemma, men ändå borta… fast på ett bra sätt! De senaste dagarna har vädret varit fint och jag har kunnat glida omkring på stan i shorts och t-shirt och upptäcka nya saker. Precis som semester! Staden känns alldeles lagom stor. Betydligt större än Södertälje, men inte lika stor och stressig som Stockholm. Hanna och jag är dessutom överens om att Malmö stadsförvaltning (eller nått) måste ha skickat invånarna på charmkurs! De är så trevliga allihopa! (Förutom en dryg snubbe som vi råkade ut för på en krog i helgen, men han var packad, så det kanske var därför…)

Hanna och jag har börjat inse att vi är fattiga studenter och letat upp stadens storköp. Det går väl så där… Vi är inte alls vana vid att storhandla eller vid att vända på slantarna, men vi lär oss väl så småningom! Häromdagen blev vi sugna på kaffe med något litet tillbehör och satte oss i solen på ett centralt café. Vi beställde varsin kopp kaffe och varsin damsugare till det… Det kostade 116 kronor! Precis vad en fattig student behöver! 😉 Annars är prisnivån generellt lägre här än i Stockholmsområdet. En bussresa inom staden kostar t ex 12.80 och en Falafel kan du trycka i dig för futtiga 15Kr!

Jag är numera en av alla dösföraktande cyklister i den här platta staden. I går cyklade jag in till centrum och i morse till skolan (ja, jag hade ont i rumpan!). Det tog 14 minuter att cykla till skolan, men jag tror att man kan skära ca 1 minut och 17 sekunder på den tiden om man måste… Det har gått bra, men det gäller att se upp! På vägen hem hamnade jag mellan en buss och några stressade bilister vid ett rödlyse och insåg plötsligt att jag måste byta fil… Inte så kul, men det gick!

Min skolbyggnad heter Orkanen och ligger nere i hamnen, precis brevid centralstationen. Det är en väldigt ny byggnad och en av mina lärare sa att ”trots att den inte alltid är så praktisk så är den i alla fall fräck”, och det måste jag hålla med om! Utsikten är fantastisk. (Jag såg Danmark från dagens klassrum…) Den nedersta bilden är från biblioteket.

 

 

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Det här inlägget postades i Christer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hemma på semester…

  1. Skalman skriver:

    Tjena gänget!! Vad fin skolan ser ut! Ähh antar att allt bestyr med gardinerna är ditt jobb Christer…? Saknar er redan medn vet ju av erfarenhet att Malmö är kul så jag unnar er äventyret. Trist för mig bara. Vem ska jag nu retas med Hanna?? Och minnas ungdomens glada dagar, Christer? Hotar redan med att koma ner och fira mellandagar och nyår hos er!! 🙂

  2. hannachrister skriver:

    Oj, nu planerar du lång tid i förväg! 🙂

    Du är alltid välkommen, frågan är bara om inte vi kommer att vara i Södertälje i mellandagarna… Vi får väl se!

Kommentera

